Dzień Kropki

15 września jest obchodzony Międzynarodowy Dzień Kropki. Celem tego dnia jest wzbudzenie u dzieci kreatywności, pomysłowości i zachęcenie ich do tworzenia, działania. Zwykle obchody Dnia Kropki zaczynają się od przeczytania lub obejrzenia historii małej Vashti, a następnie stworzenia własnego znaku. 

Nasze zajęcia rozpoczęliśmy od przeczytania krótkiej historii małej Vashti:

Vashti jest małą nieśmiałą dziewczynką, która nie wierzy w swoje możliwości. Na lekcji plastyki nie miała pomysłu jak wyrazić siebie za pomocą znaczka. Uparcie twierdziła, że nie potrafi malować, a zamknięte farbki tylko ją irytowały. Nauczycielka cierpliwie czekała, aż Vasti podejmie próbę. Powiedziała do dziewczynki „Postaw znaczek, a zobaczysz dokąd cię przeniesie”. Vashti była niezadowolona, ale chciała jak najszybciej opuścić klasę, więc zniecierpliwiona postawiła kropkę na środku kartki i zaczęła się pakować. Nauczycielka popatrzyła na kropkę i zachwyciła się. Poprosiła o podpisanie dzieła. Nazajutrz, gdy Vashti weszła do klasy zobaczyła nad biurkiem nauczycielki swoją kropkę oprawioną w piękną pozłacaną ramkę. Była szczęśliwa, że jej kropka się spodobała, wisi w takim ważnym miejscu i wszyscy mogą ją podziwiać. Pomyślała sobie, że potrafi namalować jeszcze piękniejsze kropki i wszystkim to udowodni. Otworzyła pudełko z farbkami, i zaczęła swoją przygodę z malowaniem kropek.

Malowanie pochłonęło ją całkowicie, mieszała farby ze sobą, odkrywała nowe kolory, namalowała dziesiątki mniejszych, większych kropek. Wszyscy mogli podziwiać kropkowe obrazy Vashti na szkolnej wystawie, a dziewczynka z dumą przechadzała się korytarzem. Nagle zauważyła małego chłopca, który z zachwytem podziwiał kolorowe kropki na obrazach. Powiedział zasmucony, że Vashti tak pięknie maluje, a on nie potrafi narysować nawet prostej kreski. Vashti długo się nie zastanawiała, podała chłopcu kartkę i poprosiła by coś szybko narysował. Narysował to, co potrafił – zygzak. Vashti popatrzyła na obrazek z takim samym zachwytem, z jakim nauczycielka popatrzyła na jej pierwszą kropkę i poprosiła, by chłopiec podpisał swoje dzieło. Tak kończy się opowieść o dziewczynce, która dzięki mądrej nauczycielce uwierzyła w siebie, odkryła w sobie talent i odwagę.

Po zapoznaniu się z historią małej Vashti nasze dzieciaczki miały zadanie, by za pomocą różnej wielkości kropek na okrągłych talerzykach przedstawić to co im przyjdzie do głowy. Pomysłów było bardzo dużo, były one bardzo kolorowe i ciekawe. 

Część zajęć została poświęcona przypomnieniu obowiązującego na świetlicy regulaminu. Omówiliśmy każdy jego punkt, aby dla każdego uczestnika naszych zajęć był zrozumiały. Następnie pod regulaminem zawiesiliśmy dużą kartkę, na której każdy nakleił – wcześniej przygotowane przez siebie – kropki z własnym imieniem.

Dodaj komentarz